Assalamualaikum, rasanya dah lama saya tak update blog ni..bukannya tak ada masa terluang tapi malas pulak,huhu..Kali ni saya nak terangkn serba sikit tentang hukum melihat bakal isteri (Atau istilah lainnya ialah Nadzhor/Nazhar dalam fekah). Selama ini saya tak pernah dengar pasal ini, yang saya tau pon takruf, merisik dan juga meminang..Kalau sapa-sapa yang pernah tengok filem Ayat-ayat Cinta tau lah kot, sebab de babak si hero nak takruf dengan heroin tu,pastu pihak keluarga heroin minta si gadis tersebut membuka purdah agar orang yang merisik boleh melihat wajahnya..Awal-awal bila saya tau tentang nadzhor ni ,saya dok bayangkn babak tu lah..
Saya ada sebuah buku motivasi agama, " Nikmatnya Bercinta Selepas Nikah ". Walaupun dah beberapa bulan saya beli tapi saya belum berkesempatan untuk habiskan membaca. Kalau baca pun sikit-sikit jer..Hari ni saya baca lagi hingga habis dan time tu lah saya baru nampak tentang nadzhor (upa-upanya memang ada,hehehe) .. Saya sangat-sangat rekemen buku ini pada sesiapa yang ingin berubah(say no to couple) dan ingin bercinta selepas mempunyai ikatan yang sah dan halal..Dalam buku ini terdapat topik yang membincangkan tentang erti cinta, menjaga pandangan, perasaan malu, nikmat bercinta selepas ada ikatan yang sah dan sebagainya. Di samping itu, boleh memberi ilmu, kesedaran dan juga manfaat buat kita semua, insyaallah.
Dengan ini saya akan sertakan huraian dan penjelasan tentang nadzhor ye, di mana saya share semula penulisan ini ,semoga penulis asalnya dapat pahala atas ilmu yang dikongsi ramai, insyaallah.. Okey, let's start.. Bismillahirrahmanirrahim. .
Di
antara perkara yang digalakkan oleh Islam ialah seseorang lelaki
melihat perempuan yang ingin dikahwininya sebelum peminangan.
Ini
disunatkan jika lelaki tersebut benar-benar berniat untuk mengahwininya
dan berharap peminangannya akan diterima. Syarak membenarkan lelaki
tersebut melihatnya tanpa meminta kebenaran dan tanpa pengetahuannya
supaya dia tidak berhias terlebih dahulu. Jika perempuan tersebut,
tujuan melihat tidak akan tercapai. Lelaki tersebut boleh melihat
bakal tunangnya dua atau tiga kali jika perlu melihat keadaan wanita
tersebut dengan lebih jelas lagi. Ini dilakukan untuk mengelakkan
kekecewaan selepas berkahwin. Ini kerana biasanya, matlamat yang
dikehendaki tidak tercapai dengan sekali pandang.
Nabi SAW bersabda kepada Mughirah bin Syu'bah sewaktu dia berazam untuk meminang seorang wanita,yang bermaksud:
"Lihatlah perempuan itu, kerana ia lebih menimbulkan kasih sayang di antara kamu berdua."
(Hadis
riwayat Tirmidzi dan beliau menghukumnya hasan, dalam kitab nikah, bab
hadis-hadis berkaitan dengan melihat tunang, no 1087; Ibnu Majah dalam
kitab nikah, bab melihat perempuan apabila ingin berkahwin dengannya, no
1865 dan lain-lain).
Di bawah ni saya sertakan muka surat dalam buku Nikmatnya Bercinta Selepas Nikah, bab yang menyentuh tentang takruf dan nazhar.. Dalam m/s 165 ke atas dah mula berbicara tentang topik takruf dan nadzhar.
Sahal bin Sa'ad ra berkata yang bermaksud:
"Seorang
perempuan datang menemui Nabi SAW dan berkata: "Wahai Rasulullah, aku
datang untuk *menyerahkan diriku kepadamu." Nabi SAW memerhatikan
perempuan itu atas dan bawah kemudian Baginda menundukkan kepalanya."
(Riwayat
Bukhari dalam kitab nikah, bab melihat perepuan sebelum berkahwin.
Muslim dalam kitab nikah, bab harus mas kahwin dalam bentuk mengajar
al-Quran, no 1524).
*maksud menyerahkan diriku kepadamu
ialah aku serahkan urusan diriku kepadamu, sama ada kamu mengahwini aku
tanpa mas kahwin ataupun kamu mengahwinkan aku dengan sesiapa yang
engkau rasaj sesuai.
Maksud Baginda menundukkan
kepalanya ialah setelah melihat perempuan tersebut, Baginda tidak lagi
mengulangi perbuatannya memerhatik perempuan tersebut.
Abu Hurairah ra berkata:
Ketika
aku berada bersama Nabi SAW, Baginda di datangi seorang lelaki dan
memberitahu bahawa dia berkahwin dengan seorang perempuan Ansor. Nabi
SAW bertanya: "Adakah kamu telah melihat perempuan itu?" Beliau
menjawab: "Tidak." Nabi SAW bersabda: "Pergi dan lihatlah perempuan itu
kerana sesungguhnya mata orang-orang Ansor itu berbeza dengan mata orang
lain (yang dia mungkin tidak berkenan)."
(Riwayat
Muslim dalam kitab nikah, bab sunat memandang muka dan dua tapak tangan
perempuan bagi sesiapa yang ingin mengahwininya, no 1424).
Abu Humaid as-Saidi ra berkata: Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:
"Apabila
salah seorang daripada kamu ingin meminang seorang wanita, maka tidak
salah dia melihatnya, jika dia hanya melihat wanita itu untuk
meminangnya, sekalipun wanita itu tidak mengetahui perbuatannya."
(Riwayat Ahmad (5/424)).
Wanita
juga berhak melihat lelaki jika dia ingin berkahwin dengan lelaki
tersebut supaya dia boleh melihat keadaannya dengan lebih jelas agar
tidak menyesal selepas berkahwin. Sesungguhnya perempuan juga tertarik
dengan beberapa sifat seseorang lelaki sebagaimana lelaki tertarik
dengan beberapa sifat seseorang perempuan.
Batas-Batas Seorang Lelaki Melihat Bakal Isterinya.
Seseorang
lelaki tidak diharuskan melihat bakal tunangnya melainkan muka dan
tapak tangannya (depan dan belakang). Muka dan tapak tangan adalah
anggota zahir yang dimaksudkan oleh firman Allah, yang bermaksud:
"Dan janganlah mereka (kaum wanita) menzahirkan perhiasan tubuh mereka melainkan yang zahir daripadanya."
(Surah an-Nur ayat 31).
Hikmat
pandangan hanya dihadkan kepada muka dan tapak tangan sahaja ialah
kerana muka menunjukkan kecantikan dan tapak tangan memperlihatkan
kesuburan badan dan kelembutannya.
Sekiranya dia tidak
berpeluang melihatnya sensiri, dia boleh menghantar seorang wanita untuk
melihat dab menceritakan sifat-sifat wanita tersebut kepadanya.
Rasulullah SAW pernah menghantar Ummu Sulaim untuk melihat seorang wanita dan Baginda SAW berkata kepadanya, yang bermaksud:
"Lihatlah kedua-dua ketingnya, dan ciumlah bau badannya."
(Riwayat Hakim dalam kitab nikah, 2/166, dan beliau menghukumnya sahih).
Difahami
daripada hadis di atas, perempuan yang dihantar oleh lelaki untuk
melihat bakal tunangnya boleh melihat lebih daripada apa yang boleh
dilihat oleh lelaki itu sendiri. Faedahnya tentulah lebih banyak lagi.
Wallahualam.
(Dipetik daripada kitab Fiqh Manhaji Mazhab Syafie, jilid 4, terbitan Pustaka Salam, m/s 715-717)
Catatan tambahan:
-hukum
lelaki melihat wanita, yakni lelaki yg baligh, berakal, tidak dlm
keadaan terpaksa, samada tua atau lemah, serta lelaki yg hampir baligh
haram melihat mana2 anggota badan perempuan dewasa yg bukan mahramnya.
Maksud perempuan dewasa ialah perempuan yg boleh menaikkn nafsu syahwat
walaupun belum baligh.
- lelaki juga xboleh melihat wanita trsebut
walaupun muka dan tapak tangan, sekalipun pandangan itu xmenimbulkan
fitnah menurut pendapat yg sahih di dalam mazhab Syafie. Perempuan juga
diharamkn melihat lelaki yg bukan mahramnya tanpa tujuan.
-kalau
melihat pun dah haram, apatah lg memegang. Tapi lelaki boleh melihat
perempuan bukan mahram dlm keperluan perubatan, jual beli, penyaksian,
belajar spt belajar tajwid, atau fardhu ain atau sunat dll..
-termasuklah
nadzhor, lelaki boleh melihat bahagian2 yg dibenarkan oleh syarak shj.
Jgn sampai terikut2 fatwa yg mengatakn bahawa harus mengintai gadis yg
ingin dikahwini itu ketika dia sedang mandi.. :P
-nak nadzhor
berkali2 pun boleh, tapi niat kena betul, iaitu ingin melihat gadis
kerana nak kahwin. Kdg2 xsemestinya seseorang itu akan terus kahwin
lepas merisik, maybe dia xberkenan dlm sesuatu perkara yg xkena pd
perempuan tersebut.
-benda ni sunat, kena faham..jgn tuduh org
lelaki nk.ambil kesempatan utk tgok muke gadis, terutamanya yg berniqab
tu... lebih baik bersemuka depan keluarga atau mahram atau kawan, jgn
berduaan di satu bilik utk nadzhor supaya dpt mengelakkn drpd fitnah...
#Thanks so much Farish Ibnu Addin atas info ni
#Semoga kita semua dapat manfaat bersama
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment